Hafta sonu Gymboree Ankara'da Atölye Tempo Psikolojik Danışma Merkezinden, Psikolojik
Danışman Sema Yüce'nin verdiği "Çocukta İç Disiplin mi? Dış Disiplin
mi?" seminerine katıldım. Bu seminerde ve
verdiği diğer seminerlerinde en önemli noktasının "İLETİŞİM" olduğunu
vurguladı. Eğer etkili iletişim kuramıyorsanız hiçbir konuda başarı elde
edemezsiniz dedi.
DİSİPLİN; İçinde
yaşadığımız toplumun kurallarıdır
Çocuklar
doğruları bizim koyduğumuz sınırlarla öğrenir.
DİSİPLİN = SINIR
KOYMA
DIŞ DİSİPLİN
(korku-tehdit) - İÇ DİSİPLİN ( özgür irade)
Herhangi bir
uyarıcı olmaksızın yapması gerekeni yapıyorsa İÇ KONTROL. Amacımız iç kontrollü
bir disiplin düzeni oturtmak olmalıdır.
Çocuklarımıza
davranış şekillerimiz vardır. M1 - M2 - M3
M1: EBEVEYN-----------------------------------ÇÖZÜM
ÇOCUK
M2: EBEVEYN
ÇÖZÜM------------------------ÇOCUK
M3: EBEVEYN--------ORTAK
ÇÖZÜM------ÇOCUK
ÖZETLE:
M1
(OTORİTER SİSTEM) : Kazanan ebeveyn, kaybeden çocuk.
Ebeveyn kendi
isteklerini çocuğa kabul ettirerek / mantıklı açıklama sunarak / ikna ederek /
korkutarak / tehdit ederek / konuşarak çözüme ulaşır. Burada önemli olan ebeveyn
ihtiyacıdır. Bu otoriter bir sistemdir.
Ancak 3 şartta
kullanılması önerilir;
1. Acele iş
2. Sizin
ihtiyacınız çocuğun ihtiyacından daha üst düzeydeyse
3. Tehlike
Çocuğunuza
olumsuz davranış olmadan önce veya olduktan sonra açıklama yaparak durumu
kurtarabilirsiniz. Şimdi bu durumun çocuk üzerinde yaptığı olumsuz davranışları
da olay bittikten sonra çocuğunuza bunu neden yaptığınızı açıklayarak OLUMLU
hale çevirebilirsiniz. Öncelikle olumsuz etkilediğiniz çocuğunuzu DAHA SONRA
OLUMLU hale getirebilirsiniz.
Bu sistemle
kurulan ilişkiler sonucunda,
- Çocuk duygularını
bastırmayı öğreniyor.
- Ebeveyne öfke
geliştiriyor.
- Öz güveni sarsılıyor.
- Ebeveynin sunduğu
çözümlere bağımlı hale gelip kendi kendine sorun çözemez oluyor.
M2
(TAVİZKAR SİSTEM) : Kazanan çocuk, kaybeden ebeveyn.
Çocuğun
ihtiyaçlarının karşılandığı yöntem. Çocuk bir şeklide istediği her şeyi ebeveyne
yaptırıyordur.
Bu sistemle
kurulan ilişkiler sonucunda,
- Sorunlu, sınır tanımaz, geçimsiz, paylaşma
duygusu eksik çocuk
- Zeki ama hep
bana hep bana diyen çocuk.
- Grup
yaşantısında sıkıntı yaşayan çocuk.
- Beni zaten
kimse sevmiyor diyen çocuk.
M3
(DEMOKRATİK SİSTEM) : Kaybeden yok / Kazan-Kazan Metodu.
Çocuğunuzla
yaşadığınız bir sorunda şu şekilde ilerlemeye çalışın:
1. Sorunun
tanımı
2. Çözüm
Önerileri Üretme ( Birkaç tane olmalı çünkü biri başarısız olduğunda, başa
dönüp diğer denenmeli ve İLK ÇÖZÜM ün çocuktan gelmesi sağlanmalı
3. Çözüm
önerilerini değerlendirme
4. 1 veya 2
sinde karar (ÇOK ÖNEMLİ)
5. Uygulama
6. Değerlendirme
Eğer
belirlediğiniz çözüm sizi sonuca götürmediyse başa dönüp yeniden başka bir
çözüm bulmanız gerekiyor.
Uygulama aşamasında
“Senin bunu
yapabileceğine inanıyorum” DE
“inşallah bu
sefer yaparsın” DEME!
Bir davranışın
değişmesi için 21 GÜN gerekiyor!
Bu sistemle
kurulan ilişkiler sonucunda,
- Sorunun
tanımını yaptığı için sorumluluk alıyor.
- Adam yerine
konmuş hissediyor.
-
Yaratıcılığını sağlıyor. Hayata seçeneklerle bakmayı öğreniyor.
- Ben
yapabilirim duygusu
KABUL EDİLEMEZ
DAVRANIŞLARA CEZASIZ NASIL ENGEL OLABİLİRİZ?
A. Sorun Olan
Davranıştan Önce;
1. Önleyici
Açıklamada Bulunma; Evimize misafir gelecek ve biz misafir geldiği için mutlu
olduğumuzu onlara HOŞ GELDİN diyerek onları karşılayacağız. İstersen önce ben
söylerim sonra da sen söylersin vb.
2. Çevreyi Değiştirme;
Ispanak yemeği yerine ıspanaklı börek
3. Örnek Olma;
Önce sen saygılı ol, sonra çocuk. Önce sen kırmızı ışıkta dur ki çocuk da
öğrensin.
4. Çocuğun İyi
Alışkanlıklar Geliştirmesine Yardımcı Olma; Olmayan davranışına takılma; doğru
olan davranışı takdir et.
B. Sorun Olan
Davranış Sırasında;
5. Kabul
Edilemez Davranışın Nedenini Düşünme; Önyargıya kapılmadan önce veri topla.
6. Yapıcı
Çözüm; TV izlemesin peki ne yapsın? Seçenek üret. Puzzle, kitap, top vb.
7. Ailenin
Bireyi Olarak Duygularını Ve Kabul Edilemez Davranışın Kendi Üzerindeki
Etkilerini Açıkla;
C. Sorun Olan
Davranıştan Sonra;
8. Kabul
Edilemez Davranışın Etkilerini Göstererek Pişmanlık Duymasını Sağlama;
9. Çocuğun Kabul
Edilemez Davranışının Sonuçlarını Yaşamasına Müsaade Etme;
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder